Fast moving consumer goods via E-commerce

Fast-Moving Consumer Goods gebruiken we allemaal in onze dagelijkse levens. Om makkelijk uit te kunnen leggen wat FMCG zijn: het zijn producten die snel worden verkocht tegen een relatief lage prijs. Voorbeelden hiervan zijn voornamelijk consumptiegoederen zoals verpakt voedsel en drankjes. Ben jij ondernemer in FMCG? Dan weet je wellicht al dat FMCG via het Internet flink worden afgenomen in Europa. Wat je wellicht niet weet, is dat Frankrijk het grootste aandeel heeft in de FMCG in e-commerce. Goed om te weten, wanneer je bijvoorbeeld besluit je doelgroep uit te breiden.

Fast moving consumer goods

Het afgelopen jaar was de Franse e-commerce goed voor een aandeel van 7.1 procent binnen fast Moving Consumer goods in e-commerce. Hiermee hebben zij het grootste aandeel, gevolgd door de UK met 6.3 procent en Duitsland met 1.4 procent. Wat nog verbazingwekkender is: Frankrijk heeft zelfs een groter fast moving consumer goods (FMCG) in e-commerce aandeel dan de US. Daar is het aandeel 5.6 procent, een flinke tegenvaller (E-commercenews).

Natuurlijk moeten we China en Zuid-Korea ook meenemen in deze lijst. Zuid-Korea heeft namelijk een aandeel van 20 procent en China een aandeel van 18 procent. Daar kunnen wij nog wat van leren.

 

Waarom het fast moving consumer goods aandeel in e-commerce in Frankrijk zo groot is

 

De reden waarom mensen in Frankrijk meer FMCG via het Internet afnemen is vrij simpel. In Frankrijk is het click & collect concept uitgebreider dan in Nederland. Het click & collect concept houdt in dat je online een bestelling doet, welke je vervolgens zelf ophaalt bij een ophaalpunt. Je bestelling kun je zelfs met de auto ophalen (click & drive), wat voor velen een routine is geworden.

Het ophalen van je online bestelling is in onze supermarkten vaak een mogelijkheid, toch zijn er enkel drie grote supermarkten die hier actief mee adverteren. Wat mensen fijn vinden aan de click & collect optie, is dat zij niet meer afhankelijk zijn van de pakketbezorgdiensten. Zo heb je niet meer te maken met een ruime levertijd (langskomen tussen 09.00 en 17.00) en hoeven je buren niet meer al jouw pakketjes op te vangen.

 

Voorbeelden van click & collect

 

Naast dat click & collect een goed initiatief is voor veel FMCG-aanbieders, bleek het concept ook succesvol onder de verkoop van kleding. Zara, de grote Spaanse modeketen, lanceerde voor het eerst een click & collect pop-up store in Londen, waar online shoppers met gemak hun bestelling konden ophalen. De collectie in de winkel was identiek aan de collectie online, waardoor het pop-up filiaal altijd in kon spelen op de behoefte van de consument. In de winkel mocht je betalen met je smartphone en zelfs de paskamers speelde in op een unieke belevenis. De spiegels in de pashokjes waren voorzien van een smart technologie waar consumenten hun kledingstuk konden scannen en zo suggesties kregen voor bijpassende producten.

Of deze ervaring daadwerkelijk veel toevoegt aan ons aankoopproces is nog de vraag, maar het is duidelijk dat de Nederlandse aanbieders van FMCG mooie kansen krijgen om de online verkoop van FMCG te verbeteren.

Hoe denk jij dat wij in de toekomst onze FMCG kopen?

Meer e-commerce artikelen lezen?

Reactie verzenden