Reviewmarketing: wat is dat?

Je bent opzoek naar een nieuw product maar je hebt geen idee hoe goed het zijn werk doet. Sommige merken ken je simpelweg niet en zelfs als je het merk kent weet je niet hoe goed dat specifieke product is. Je kijkt toch even naar de reviews om te kijken wat andere mensen ervan zeggen. Hierin ben je zeker niet de enige: 86 procent van de consumenten kijkt naar online reviews voordat ze een product aanschaffen (Brightlocal, 2018). Reviews zijn de laatste tijd een populair onderwerp. Consumenten vragen zich af wat reviewmarketing is en of reviews echt te vertrouwen zijn. Het antwoord daarop is heel simpel.

reviewmarketing

Reviewmarketing in een notendop

Reviewmarketing is al jaren een fenomeen dat door marketeers wordt ingezet. Voor de consument is het een manier om tijdens het aankoopproces producten of diensten te vergelijken en bedrijven doen hun voordeel door het creëren van meer naamsbekendheid en betrouwbaarheid.

Deze vorm van marketing kan gedefinieerd worden als de mond-tot-mond reclame van de moderne eeuw. Mond-tot-mond reclame is nog steeds enorm aanwezig in onze levens, maar de verschuiving naar het Internet heeft ervoor gezorgd dat wij tegenwoordig niet enkel onze aankoopbeslissingen berusten op de positieve ervaring van de buurman, maar ook de ervaring van iemand uit een totaal ander werelddeel. Maar liefst 50 procent van de consumenten gaat naar de website van een bedrijf wanneer zij een zojuist een positieve review hebben gelezen, kun je nagaan hoe groot de invloed van reviews zijn.

Toch zijn er grijze gebieden betreft reviewmarketing en komen neppe reviews steeds vaker in het nieuws. Gelukkig is er een makkelijke manier om de neppe reviews van de echte reviews te kunnen onderscheiden.

Google Review Partners

Reviews kunnen op verschillende manieren ontstaan. Soms plaatst een webshop zelf testimonials op de website en sommige webshops nemen review software af bij een review partij. Er zit echter een groot verschil in review partijen. Een enkele review partij is aangesloten als Google Review partner, wat de review partij meer valideert. Google valideert dan eerst zelf het bedrijf dat review software aanbiedt. In andere gevallen zijn review partijen niet aangesloten bij Google, wat de reviews wat dubieuzer maakt.

Je zou in elk geval moeten kunnen inzien of de review partij een aangesloten review partner is. Dit kun je doen door naar de website van de review partij te gaan en te kijken of de partij aangeeft partner te zijn. De lijst aan Google Review partners is beperkt, dus wij adviseren in het geval van twijfel om toch even de Google Review lijst in te duiken.

Reviews checken

Los van een review partij die aangesloten is bij Google, kun je vaak ook zien hoe valide reviews zijn door naar bepaalde factoren te kijken. Hieronder bijvoorbeeld het aantal reviews dat een bedrijf al heeft verzameld.

Webshops die al enige tijd bezig zijn met het verzamelen van reviews hebben veel uiteenlopende reviews op hun website. Je kunt kijken of het aantal positieve reviews realistisch overkomt tegenover het aantal negatieve reviews. Meer weten over reviews? Check deze blog over het inzetten reviewmarketing!

Meer tips en tricks over hoe jij veilig kunt shoppen? Lees deze blog!

 

Reactie verzenden