Duurzaam ondernemen voor webshops

Duurzaamheid wordt binnen onze maatschappij steeds belangrijker. De noodzaak om wat te doen aan het veranderende klimaat dringt tot steeds meer mensen door, waardoor gestaag de wijze van aankopen doen veranderd. Los van protesten (bijvoorbeeld de climate march in Amsterdam), energie-neutrale woningen en duurzame verpakkingen, lijkt ook het online landschap zich aan te passen op de duurzame wensen van onze samenleving. Steeds meer grote spelers ontfermen zich over het milieu, zo ook Zalando en de H&M. Als kleinere webshop zijn er echter ook veel tips en tricks die je kunt gebruiken voor duurzaam ondernemen.

duurzaam ondernemen

Retourbeleid aanpassen

 

Online shoppen is steeds populairder aan het worden. Het gemak dat het met zich meebrengt zorgt ervoor dat mensen te kleine pashokjes en lange rijen vermijden op de donderdagavond vermijden. Erg begrijpelijk. Grotere aanbieders hebben immers de belofte dat kleding kosteloos teruggestuurd kan worden wanneer men ontevreden is over een product. Je kunt dan net zo makkelijk hetzelfde shirt in drie maten bestellen, zodat je thuis even kunt checken welke het beste staat.

Deze vorm van online shoppen komt steeds vaker voor. Het blijkt dat moeders met jonge kinderen en vrouwen tussen de 18 en 25 hier het meest gebruik van maken. Het klinkt als een win-win situatie: de consument krijgt precies waar hij naar opzoek is en de winkelier verkoopt.

Niets is minder waar. Winkels zijn, door deze manier van aankopen doen, steeds vaker bezig met het terughalen en terugbrengen van producten dan zij zouden willen. Dit is niet enkel belastend voor het werkproces van een winkel, maar ook enorm belastend voor het milieu. Doordat veel aankopen teruggestuurd worden, zijn winkels genoodzaakt om meer transport in te zetten. Het advies aan webshops die graag duurzaam ondernemen is hierbij dan ook, om een strenger retourbeleid te hanteren waardoor zij bewuster bezig zijn met hun online aankopen.

 

Verpakkingen

 

Het is waarschijnlijk niets nieuws, maar verpakkingen kunnen anno 2019 echt flink duurzamer. Veel webshops maken al gebruik van gerecyclede verpakkingen. Plastic verpakkingen, tasjes en vaak ook papieren flyers worden door duurzame middelen vervangen. Ook verzenddozen en etiketten worden tegenwoordig vervangen door duurzame en vaak afbreekbare materialen. Er zijn zelfs grotere aanbieders die net een stapje verder gaan: Zalando is een pilot gestart waar consumenten de verzenddozen terug kunnen sturen naar de webshop, die op haar beurt de dozen weer gebruikt voor een andere verzending.

Als kleinere webshop zijn dit soort acties uiteraard minder realistisch. Wel adviseren wij dat, ongeacht de grootte van jouw webshop, je gebruik maakt van duurzame verpakkingen. Zo help je niet alleen het milieu een handje, maar weet je ook weer een nieuwe doelgroep aan te spreken.

 

 

 

Duurzaamheid 

 

Duurzaamheid is natuurlijk meer dan alleen je ecologische voetafdruk. Los van ecologische duurzaamheid, zijn economische duurzaamheid en sociale duurzaamheid ook belangrijke vertakkingen. Wij gaan even in op sociale duurzaamheid. Sociale duurzaamheid heeft de focus op ‘het teruggeven aan de maatschappij’ waarbij de onderneming het belangrijk acht om niet enkel op winstoogmerk uit te zijn. In onze maatschappij wordt het ook gezien als Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.

Wanneer je bijvoorbeeld je eigen webshop hebt waar je sportkleding kunt verkopen, kun je bijvoorbeeld een inzamelingsactie doen om oude sportkleding naar derdewereldlanden te krijgen. Als je schoonheidsproducten verkoopt, kun je het initiatief nemen om een gratis make-up cursus te organiseren voor jonge meiden. Natuurlijk zit er energie en tijd in het opstarten en afronden van zo’n project, maar daar krijg je ook enorm veel voor terug.

Wil jij graag duurzaam ondernemen? Laat een reactie achter en laat anderen meedenken! 

Meer tips & tricks? Lees het volgende artikel over veiling online winkelen. 

Reactie verzenden