De kracht van social media influencers

Met de komst van social media heeft WOM (Worth of Mouth) marketing een hele nieuwe betekenis gekregen. Waar consumenten eerder vooral advies aannamen van vrienden en familie worden we steeds vaker beïnvloed door influencers. Deze trend is geëxplodeerd en consumenten volgen hun favoriete Instagram, YouTube en Twitter influencers voor advies en inspiratie over kleding, eten, reizen en nog veel meer.

Een influencer is “een persoon met de mogelijkheid om potentiële kopers van een product of dienst te beïnvloeden door de items op sociale media te promoten of aan te bevelen”. De influencers delen martiaal op hun kanalen, die een inspireerde invloed hebben op de consumenten. Dit materiaal kan in vorm zijn van een tweet, blog, een filmpje of een foto. De influencers ontvangen een tegenprestatie – bijvoorbeeld geld, gratis producten of korting op producten – van bedrijven waarmee ze een samenwerking hebben gesloten.

Het profiel van een influencer

Wat maakt een influencer nou zo invloedrijk? Hoe komt het dat aan de mening van een influencer zo veel waarde wordt gehecht? Het profiel van een influencers moet aan verschillende eisen voldoen om succesvol te zijn.

  • Expertise: Een influencer die zich op social media kanalen op een bepaalt onderwerp focust, bijvoorbeeld mode, zal geloofwaardiger overkomen als hij of zij een bepaalt kledingmerk promoot.
  • Aantrekkelijkheid: Onbewust kennen we allerlei positieve eigenschappen toe aan iemand die we aantrekkelijk vinden. We zullen knappe influencers ook eerder online geloven wanneer ze online producten promoten.
  • Herkenbaar: Wat influencers krachtig maakt is dat zo veel van hun leven met volgers delen waardoor de volgers zich gaan herkennen en identificeren met de influencers. De meningen van anderen die we op ons vinden lijken zijn van grote waarde en zullen we eerder volgen.
  • Volgers: Als een influencers al veel al volgers heeft zullen volgers door social proof eerder gaan geloven dat de mening van de influencer belangrijk is. Als een grote groep de influencer al volgt, dan zal deze wel wat te zeggen hebben, toch?

Toch is het niet zo dat bedrijven altijd voor de influencer met het hoogste aantal volgers zullen kiezen. Uiteindelijk is een influencer met kleiner bereik maar met een volgers groep die perfect past bij het merk interessanter zijn voor een bedrijf. Er zijn verschillende namen voor influencers met een bepaalt bereik:

Nano-influencers: onder de 10k volgers
Micro-influencers: tussen de 10k en 50k volgers
Macro-influencers: meer dan 50k volgers

Vaker focussen micro-en nano-influencers zich vaker op een niche markt, zoals koken of reizen. De content die deze influencers delen heeft daardoor een sterker effect op de volgers.

Waarom zijn influencers zo succesvol?

Consumenten hebben tegenwoordig bijna allemaal toegang tot het internet en zijn daardoor steeds slimmer geworden. Als gevolg worden directe advertenties van merken steeds serieus genomen en wordt de consument steeds sceptischer. Wel blijven consumenten elkaar geloven en inspireren. Door influencer marketing kan een boodschap op een natuurlijke manier worden overgebracht, zonder opdringerige advertenties.

Daarbij kunnen bedrijven door influencers hele nieuwe specifieke groep consumenten bereiken. Door influencers te gebruiken wordt er het hoofd van de volgers een connectie tussen het merk en de influencers gemaakt, die weer positief is voor het bedrijf.

 

 

Reactie verzenden