Online shoppen vs. offline boodschappen kopen

Je houdt ervan of je ervaart het als een taak op je to-do lijstje: boodschappen doen. Of je het nu ervaart als een fijne bezigheid of niet, we moeten allen zo nu en dan een aankoop doen. De boodschappen in je keuken komen immers ergens vandaan. Met de komst van het Internet is het aankoopproces voor velen mensen drastisch veranderd. Hoewel veel mensen nu online spullen kopen, blijven fysieke winkels bestaan en worden ook die nog op de zaterdagmiddag flink bezocht. Nu rees bij ons de vraag: online boodschappen doen versus in de winkel kopen, wat is nu de beste optie?

Of je het beste kan online shoppen of toch beter even naar de winkel kunt lopen, hangt van veel factoren af. Daar is helaas geen eenduidig antwoord op te geven. Toch kunnen wij je wat inzichten bieden die helpen bij de keuze om online of offline te shoppen.

 

Online shoppen

Wanneer we kijken naar de producten die Nederlanders online aankopen, blijkt dat ‘het doen van boodschappen’ hoog in de ranglijst komt. Het tillen van je eigen boodschappen is inmiddels zó 1995. Daar kun je tegenwoordig een mannetje voor inschakelen.

Er zitten meer voordelen aan online boodschappen doen dan je in eerste instantie zou denken. Los van het gemak wat het met zich meebrengt, schijnt het zo te zijn dat mensen minder boodschappen doen wanneer zij online bestellen. In een fysieke supermarkt komt het vaak voor dat mensen impulsieve aankopen doen, doordat zij met trek hun boodschappen doen. Het menselijk brein is vooralsnog erg impulsief, en koopt dan onbewust meer dan wanneer men online de boodschappen zou doen.

Daarnaast heeft online boodschappen doen nog een ander groot voordeel: doordat er minder zintuigen geprikkeld worden, is de verleiding tot een aankoop kleiner. Waar wij in de supermarkt de geur van verse croissants ruiken, worden wij achter onze laptop niet geconfronteerd met zulke prikkels. Natuurlijk heeft online je boodschappen doen een aantal nadelen: je betaalt voor de verzendkosten en je bent afhankelijk van een bezorgdatum. De flexibiliteit hierin is namelijk vrij beperkt, of je betaalt meteen meer.

Het grootste voordeel van online boodschappen doen heeft, net als het grootste nadeel, gek genoeg ook te maken met geld. Online kun je de prijzen van aanbieders veel beter vergelijken, wat je de mogelijkheid geeft om goedkoper uit te zijn. Je kunt wel stellen dat online boodschappen doen een bewustere manier van aankopen is.

In de winkel kopen

Hoe meer zintuigen wij gebruiken, hoe beter wij een bepaalde aankoop kunnen inschatten. Je boodschappen in de supermarkt doen is natuurlijk een hele andere ervaring. Waar je online wat plaatjes aanklikt, kun je in de supermarkt wel even de producten vasthouden en beter beoordelen of je er tevreden mee bent. Hier worden al je zintuigen geprikkeld, wat je uiteindelijke keuze zwaar beïnvloed. Wanneer je online een tros bananen koopt, moet je hopen dat de bananen niet overrijp zijn wanneer je ze binnen krijgt.

In de supermarkt laat je dat ene trosje veel te bruine bananen natuurlijk liggen en pak je die mooie gele tros mee. Daarnaast heb je in de fysieke supermarkt vaak meer keuze. Zo vind je bijvoorbeeld je favoriete chocopasta niet altijd online.

Tot slot blijkt het dat mensen offline vaker gebruik maken van hun kortingskaarten of het sparen van zegels. Het grootste nadeel van in de winkel je boodschappen doen, is natuurlijk het feit dat het vrij tijd consumerend is en veel energie kan kosten.

Conclusie: waar koop ik nu mijn boodschappen?

Standaard boodschappen zoals pakken pasta, ingeblikte producten en sauzen kun je het beste online bestellen. Online zijn hier ook vaak veel aanbiedingen voor te vinden. Andere producten zoals brood, groente en fruit kun je beter in de winkel halen. Zo heb je toch net even de mogelijkheid om zelf te beslissen of de producten voldoen aan jouw wensen.

Reactie verzenden