Generatie Z: ze zijn jong en weten wat ze willen

De tijd dat Millennials de belangrijkste doelgroep waren voor marketeers is bijna voorbij. De meest bestudeerde generatie moet plaatsmaken voor de volgende generatie. Een nieuwe, jongere en eigenwijzere generatie staat voor de deur en het wordt tijd dat marketeers ze leren kennen. Deze compleet digitale generatie leeft in een razendsnelle wereld, is on-demand en verwacht dat bedrijven daarin meegaan. Kijkend naar de invloed die zij hebben, zullen zij in 2020 de belangrijkste communicatiedoelgroep zijn. Are you ready for them?

Generatie Z

Generatie Z: wie zijn dat eigenlijk?

Momenteel wordt deze nieuwe en jongere generatie ‘Generation Z’ genoemd, maar ze worden ook wel de ‘iGeneration’ of ‘Centennials’ genoemd. Hoe ze worden genoemd maakt henzelf niet veel uit, de generatie blijkt open-minded en flexibel te zijn ingesteld. Generatie Z is geboren tussen 1995 en 2010. Volgens het CBS telt Nederland zo’n 3 miljoen mensen in die leeftijdscategorie.

De generatie zit zo’n 7.5 uur per dag achter een scherm, waarvan zij 4 uur van hun schermtijd spenderen achter hun telefoon. De tijd die zij aan hun scherm besteden zorgt ervoor dat de on-demand generatie sneller wil en sneller kan dan voorgaande generaties. Dit is niet enkel toepasbaar op digitale omgevingen, maar ook wanneer het aankomt op trends en ontwikkelingen in de algehele maatschappij. Trends onder deze doelgroep komen snel en verdwijnen nog sneller. YouTube challenges, dansjes en muziek kunnen vandaag populair zijn en morgen alweer oud nieuws.

Kenmerken 

Volgens Kantar, vindt generatie Z de jeugdlevensfase opnieuw uit en zijn ze een doelgerichte en veerkrachtige generatie. Wanneer er wordt gekeken naar levensstijl, verschilt generatie Z enorm sterk van Millennials. Dit komt voornamelijk door drie grote verschillen in het gedrag van beide generaties.

Als het op geld neerkomt is generatie Z veel voorzichtiger. Waar Millennials meer van dag tot dag leefden, is de jongere generatie zich enorm bewust van de huidige prijzen van bijvoorbeeld huizen en goederen. Dit maakt hen minder losbandig wanneer zij geld uitgeven.

Ook is generatie Z veel minder merkbewust en kopen zij eerder van merken die niet enkel prijst dat jongeren de meerderheid moeten volgen. Volgens generation Z is het expressief uiten van wie je bent. Je dat mag vieren door vooral jezelf te zijn, zodat je anderen vindt die op diezelfde manier hun leven leiden. Het gaat de jongere generatie veel meer om – purpose – welk doel het dient.

Dit is niet enkel het geval bij het aankopen van goederen. Waar Millennials milieu en duurzaamheid vroeger weinig aandacht schonken, is de jongere generatie zich bewuster van de actuele ontwikkelingen en gevolgen.

Gedragingen van generatie Z

Volgens Kantar voelt 68 procent van de Centennials zich meer met elkaar verbonden wanneer zij sociale media gebruiken. Apps worden dagelijks gebruikt en worden complementair aan elkaar in gebruik genomen. Platformen als Instagram, Snapchat, YouTube en Spotify zijn het meest populair. Het meest gewaardeerde platform is Snapchat, omdat dit volgens de generatie het meest bijdraagt aan hun persoonlijke relaties. De jongere generatie beweegt zich snel tussen de ene app en een andere app.  

Ook is de nieuwe generatie veel visueler ingesteld. Marketeers zullen voortaan op visuelere manieren moeten communiceren op deze doelgroep te bereiken. 

 

Reactie verzenden